Tænk fremad, tænk worst case og undgå den!
Vi gennemfører arrangementer på mange forskellige lokationer og prioriterer sikkerheden meget højt! Hver gang er der behov for at tænke alle aspekter igennem; både før og under arrangementet.
Kursuslederen har ansvar for at bruge beredskabsplanen til at sikre trygge rammer for deltagere, instruktører og sig selv. Forud for hvert arrangement skal planen gennemgås og gennemtænkes af kursuslederen.
Herunder finder du som kursusleder en liste over de scenarier, du inden hvert arrangement skal tage stilling til.
Er du i tvivl, så spørg endelig!
Før et arrangement
Hvis du står i skoven og har glemt førstehjælpstasker eller må aflyse en klatreøvelse, fordi du ikke har det fornødne udstyr med, er det svært at gøre noget ved det! Derfor skal du have styr på det, før arrangementet starter.
Sørg for at du med sikkerhed kan svare JA til følgende spørgsmål:
- Er instruktører med de rette kompetencer booket i rette tidsrum?
- Har du førstehjælpstasker med?
- Har du sikkerhedsudstyr som klatrehjelme, redningsveste og tørdragter med?
- Har du tjekket, at udstyret er i fejlfri stand (fri for punktering, flænge i rafte osv.)?
- Har du sikret, at eventuelle samarbejdspartnere er korrekt forsikret og uddannet?
Sted, område og omgivelser
Det er vigtigt, at vi ikke skaber unødige faremomenter på stedet. Derfor skal du sætte dig godt ind i områdets beskaffenhed. Du skal ikke kende hver en krog af skoven, men du skal kunne orientere dig:
- Har du adressen og har du udtænkt adgangsvejen for en ambulance?
- Er der mulige faremomenter, som skal undgås (fx befærdet vej, glat gangbro eller et væltet træ)?
- Er der en hjertestarter på stedet?
Instruktører
Vær kort og præcis i din instruktion til instruktørerne og lad være med at male fanden på væggen, men vær realistisk:
- Har du briefet instruktørene om den generelle sikkerhed samt sikkerheden ved hver enkelt aktivitet?
- Er alle instruktører klar over deres rolle i tilfælde af uheld (fx hvem viser vej for ambulancen)?
- Har du fortalt instruktørerne, hvordan I kommunikerer, hvis uheldet er ude (fx at de diskret giver dig besked og afstemmer, hvad de selv må tage initiativ til)?
Aktiviteter
Aktiviteterne er et redskab til at skabe succes for kunden. Derfor skal de også være i ordentlig stand og alle skal vide, hvordan aktiviteterne gennemføres:
- Er alle aktiviteter gennemgået med de ansvarlige instruktører (fx hvordan de skal gennemføres, og om der er små eller store faremomenter)?
- Har du sikret dig, at aktiviteterne ikke er til fare for andre (fx kickbike eller GPS Adventure på offentlige områder)?
- Er udstyret i forsvarlig stand?
Deltagere
Det er vigtigt, at arrangementet gennemføres på en tryg og motiverende måde – alle deltagere skal opleve succes. Hvis der er indlagt et konkurrenceelement, skal regler, point og tid være på plads. Konkurrencen må ikke skabe faremomenter for deltagerne, når de kæmper om at vinde:
- Har du forberedt en introduktion, der giver klarhed over dagens indhold?
- Har du orienteret dig om, hvorvidt nogle deltagere har skader eller skavanker, der kan forværres under aktiviteterne (fx dårlig ryg, graviditet, beruset)?
- Er der deltagere, der er utrygge ved enkelte aktiviteter (fx en deltager med vandskræk i en kajakøvelse)?
Hvis uheldet er ude
Bevar roen, vurder situationen og tag ansvar. Det er her, din plan bliver vigtig, så alle ved, hvad der skal ske, og hvordan I kommunikerer med hinanden. Uheld skal afhjælpes effektivt og sikkert – uden at skabe unødig panik og uro blandt deltagerne.
Du skal sikre dig, at du er forberedt ved at svare på nedenstående spørgsmål:
Ved mindre skader (fx en ridse i huden):
- Ved instruktørerne, hvor førstehjælpstaskerne er, og hvordan de skal bruge dem?
- Kan den tilskadekomne fortsætte?
- Skal aktiviteten standses midlertidigt?
Ved større skader (fx en brækket fod):
- Hvordan skal instruktørerne handle ved en større skade?
- Hvordan kommer de i kontakt med dig ved skader?
- Hvordan afhjælper du situationen på en betryggende måde?
- Hvordan udøver du trinvis førstehjælp, hvis der er behov for det?
- Er der behov for ambulance – i så fald; hvem tilkalder den og kører med?
- Hvordan skaber du tryghed blandt de andre deltagere?
- Skal aktiviteterne sættes på pause eller kan resten af gruppen fortsætte?
- Tag kontakt til deltagernes kontaktperson på stedet og informer om situationen – tag eventuelt en fælles beslutning om det videre forløb
- Informer Tabitha tlf. +45 29852936
- Hvordan følger du op på skaden efterfølgende?
Trinvis førstehjælp:
- Stands ulykken
- Giv livreddende førstehjælp
- Tilkald hjælp (112)
- Giv almindelig førstehjælp, herunder psykisk førstehjælp
Uanset omfanget af uheldet, så bevar altid roen og overblikket!
Download den fulde Beredskabsplan