Hoverboard sætter krav til jeres kommunikation, videndeling, fysiske formåen og evne til at lægge en god strategi for at nå et fælles mål. Vær opmærksomme på jeres kollegaer hele vejen igennem øvelsen og giv udtryk for de ændringer, som I opdager undervejs.
Det er verdens bedste øvelse
Fordi den indeholder mange aspekter, som kursuslederen kan fokusere på undervejs og efterfølgende. Øvelsen er fremragende til at sætte fokus på tillid, kommunikation, strategi, fælles mål, samarbejde, at være ét team, at have opmærksomhed på hinanden, at give udtryk for sig selv, mm. Der er mange parametre at skrue på undervejs, og kursuslederen/instruktøren kan nemt dreje på spilhjulet undervejs for at karikere profilerne eller for at skabe en anden dynamik.
Opgaven
Teamet skal transportere en person gennem en bane. Personen skal stå på hoverboardet og de øvrige deltagere trækker i snorene for at holde boardet svævende cirka 10-15 centimeter over jorden.
Regler
- Personen på boardet skal hele tiden stå på sine fødder (må ikke sidde ned)
- Personen på boardet skal hele tiden have næsen (og fødderne) i samme retning som banen forløber
- Hvis personen på boardet mister balancen og falder ned på jorden, så starter hele teamet forfra
- Hvis hoverboardet rører jorden, så starter hele teamet forfra
- Hoverboardet skal under hele øvelsen holdes under knæhøjde
Udstyr
- 1 hoverboard (minimum 14 deltagere, maksimum 30)
- 1 hjelm
- Minestrimmel og søm
- 2 hulahopringe (til start og slut)
- evt. blindfolds, spande/skamler, flere hulahopringe, mm. til at dreje på spilhjulet og lave ekstra regler
Rollen som instruktør
Som instruktør kan du være ansvarlig for øvelsen, hvor du står for introduktionen, men det kan også være din kursusleder eller en anden instruktør, der forestår introduktionen. Afstem dette før arrangementsstart. Hvis du forestår introduktionen kan du gå ud fra følgende:
- Lad dem tage plads rundt om hoverboardet, som du har lagt med pladen i startringen og snorene strakte ud fra pladen som solstråler. Så står du selv på pladen i midten og har hjelmen liggende klar foran dig eller i hånden.
- Det jeg står på lige nu er et hoverboard – i har formentlig alle sammen set filmen Tilbage til Fremtiden, hvor hovedpersonen transporteres gennem byen på et svævende skateboard. Det er sådan et, vi har lavet her. Lige om lidt, så skal I alle sammen tage fat i snorene og få brættet til at svæve 10-15 cm over jorden, men først skal vi finde ud af hvem der skal stå i midten. Hvem har lyst til det? (De vælger en person, som kommer ind i midten og stå i stedet for dig. Du giver personen hjelm på). Alle I andre tager nu fat i håndtagene for enden af snorene uden at trække i dem. Bare start med lige at stramme dem op. Vær opmærksomme på, at trækket foregår i kroppen ved at læne jer en lille smule tilbage med strakte arme. I skal altså ikke bruge musklerne i armene særligt meget. Lad os helt stille og roligt forsøge at løfte personen en lille smule op over jorden. Husk at strækket foregår i hele kroppen ved at læne jer en smule tilbage. Flot, sæt bare personen ned igen. I skal nu igang med at transportere personen gennem banen. Sørg for at personen hele tiden har næsen og fødderne pegende i banens retning. Det er altså alle jer andre, der skal sørge for at rotere pladen, så personen hele tiden vender rigtigt. Der kan komme udfordringer undervejs, fx vil nogen få øjenbind på og andre vil blive prikket på skulderen så de ikke længere må sige noget. Det er op til jer at være opmærksomme på hinanden. Er I klar?
Sikkerhed
- Personen på boardet skal have hjelm på
- De må ikke trække for hårdt i snorene (personen kan flyve højt)
- Trækket skal foregå med kroppen – ikke med armene (pga. risiko for overbelastning)
- Sikre dig at der ikke er huller de kan falde i på banen eller andet de kan gå ind i eller falde over
- Gør opmærksom på eventuelt glat eller ujævnt underlag
Erfaringer
- For at skabe en anden dynamik ifht. bare at lade dem køre igennem banen uden forhindringer, blindfolds, mm. så indsæt forskellige materialer som du laver regler omkring.
- Fx
- Blindfolds der gør enkelte deltagere ude af stand til at se hvad der foregår
- Prik på skulderen til dem der ikke længere må sige noget
- Ovenstående to regler er frustrerende, både for dem der plejer at styre og snakke, fordi de nu ikke længere kan udstikke retning eller bestemme, fordi deres sanser er lukket ned, men også frustrerende for alle dem, der normalt ikke er de første til at tage ordet, fordi de nu bliver nødt til at have en holdning og tage styringen i gruppen.
- Hulahopringe kan udlægges på banen i grupper, så deltagerne bliver tvunget til at forholde sig til dem. Man må ikke træde i de røde ringe, men kun i de grønne. Det sætter krav til at dem med ryggen til ringene bliver gjort opmærksomme på dem af sine kollegaer. Det tvinger teamet til at være opmærksomme på hinanden og være gode til at få alle med og kommunikere det, som den enkelte person opdager/bliver opmærksom på
- Spande eller skamler som ligger på banestregen gør at de skal hæve personen endnu højere – godt at dette ligger i slutningen af banen som kongeforhindringen, de skal over, lige inden de kommer i mål. Måske med progression undervejs, så det bliver højere og højere. To sorte spande oven på hinanden er nok det højeste de skal forsøge at overkomme.
- Der er rigeligt med tid at bruge på alt det her. Lad dem fx gå halvdelen af banen igennem før der kommer andre udfordringer i spil. Lad dem få fem minutters pause her til lige at reorganisere, optimere, lægge ny strategi. Og lad dem så køre banen færdig hvor du skruer på parametrene.
- De kan gå hele banen igennem en gang til med stor succes og fokus på alt det de har lært fra første gennemgang – fokus på hinanden, opmærksomhed undervejs, læring ifht. refleksion fra første gennemgang.
Pak sammen – Let og lækkert