Indledning omkring selve rammen

In the Zone er et komplekst businessspil, der trækker en vigtig parallel til kundernes hverdag. I en virkelighedsnær ramme arbejder deltagerne som små afdelinger i en “fiktiv virksomhed”. Ved første øjekast er det en intens konkurrence om at præstere som afdeling, men reelt er det en ideel mulighed for at opdage værdien i vidensdeling på tværs i virksomheden.

Man gennemgår et regnskabsår på 4 kvartaler, med klassiske elementer som strategi, budgettering og eksekvering. Samtidig mødes man af forandring og uventede udfordringer. I hvert kvartal er der opgaver af forskellig karakter, hvor man som afdeling skal bringe alle ressourcer i spil. Når året rammer sidste kvartal, vil det vise sig, hvilke afdelinger, der har fundet roen og styrken i hinanden. Vi runder forløbet af med refleksion med fokus på at give deltagerne de bedste forudsætning for at omsætte den nye viden og de fælles erfaringer i jeres egen virksomhed.

Businessspillet foregår som udgangspunkt indendørs, dog kan vi med fordel inddrage naturen som et frisk pusterum til én eller flere udfordringer.

Her kan du se en lille film som viser stemningen og måde spillet fungere på:

Tidsramme

2,5-3 timer

Før dit første In the Zone

Gruppen som helhed betragtes som én virksomhed, og inddelingen i mindre grupperinger skal afspejle forskellige afdelinger i en virksomhed. Hver afdeling har ansvaret for at administrere ressourcer og vidensdele gennem et fiktivt regnskabsår, så de sammen når de opsatte mål og budgetter. Det er vigtigt at holde retorikken; regnskabsår, virksomhed, afdelinger (ikke teams) osv, da det i høj grad har betydning for den refleksion, der gennem spillet skal skabes; at nøglen til succes IKKE ligger i konkurrencen mod de andre afdelinger, men i samarbejdet med de andre afdelinger.

NB: Det er KUN kursuslederen, der når tiden er inde, må insinuere værdien i samarbejde – ikke instruktørerne.

Samarbejde på tværs er altså spillets primære læringspunkt, og derfor er det vigtigt, at deltagerne selv når til den erkendelse. Vi italesætter det ikke på forhånd.

Rollen som instruktør

Du modtager information fra din kursusleder forud for arrangementet, så du kender din rolle. Oftest drejer det sig om at være “Revision”, hvilket vi sige at sidde ved et kontrolbord, hvor hver afdeling kommer op til dig med den opgave de gerne vil vise løsningen på. Er den korrekt, godkender du deres svar via deres ipad, så de kan få deres point. Sørg derfor for at være skarp på de forskellige logiske øvelser og Rush Hour-levels samt svaret på gåden.

Rollen som kursusleder

Se denne film igennem, omkring systemet vi bruger til spillet:

Admin:

https://www.sportstiming.dk/

Log in med:
Bruger: ipad@coastzone.dk
Kode: CZadmin123

Sæt kryds i ”husk mit log ind”

Klik herefter på dette link:
https://www.sportstiming.dk/backend/coastzone/touchchallenge/eventlist

På ipad: spil.coastzone.dk

Kode: 123

Opret spil

For at oprette et spil In The Zone, skal der ikke meget til og det tager 2 min.

Se trin for trin nedenfor:

  • Gå ind på: https://www.sportstiming.dk/
  • tryk ‘log in’ i øverste højre hjørne
  • Log ind
    • Username: ipad@coastzone.dk
    • Password: CZadmin123
  • Udvid ‘Administration’ i venstre side
  • Vælg ‘CoastZone backend game’
  • Tryk på ‘opret nyt event’ i højre side
  • Udfyld de følgende punkter
    • Eventnavn: Her bruger du kundens navn
    • Date: arrangementsdato
    • Kode til godkendelse: Denne skal forblive czzz, medmindre der er grund til at ændre den
    • Firmalogo: Find et billede af kundens logo, gem det på din pc og upload det. (Vær OBS på du benytter det korrekte logo. Ved tvivl, så kontakt sælger, eller afstem med kunden).
    • Sprog: Her vælger du sprog på arrangementet, kan ændres senere
    • Spiltid: Det er hvor deltagerne starter spillet, så denne skal som standard være ‘Velkomst’.
    • Opret antal afdelinger: Her udfylder du antal afdelinger, man kan slette eller tilføje yderligere senere.
  • Tryk save og spillet er klar!

Den indledende planlægningsfase for afdelingen

Afdelingerne guides gennem planlægningen på deres tablet under kursuslederens gennemgang på storskærm. De skal tage stilling til:

  • Identitet og ledelse
  • Roller og arbejdsform
  • Mål og strategi

Tekst fra deltagernes tablets i planlægningsfasen:

Rammen
Forestil jer en fiktiv virksomhed, hvor I sammen skal igennem et helt regnskabsår.
Jeres afdeling har ansvar for at administrere ressourcer og dele viden, så I sammen når jeres mål inden årsafslutning.  

Planlægning
Før vi starter, er det vigtigt at bruge tid på grundig planlægning.
I skal definere;

  • Hvem har hvilke roller?
  • Hvordan vil jeres afdeling arbejde?
  • Hvor mange point forventer I at opnå?

I planlægningsfasen får I senere adgang til alle opgavebeskrivelser samt pointoversigt.

Regler
Som afdeling kan I kun have én fællesopgave ad gangen.
I tager fællesopgaverne efter først-til-mølle-princippet.
Hvis I har haft en opgave i 10 minutter, har de andre afdelinger ret til at tage den fra jer.
Det er altid muligt at vende tilbage til en fællesopgave, hvis den er ledig på opgavebordet eller hvis en anden afdeling har haft den i mere end 10 minutter.

En opgave – fælles eller egen – godkendes ved revisionsbordet.
Godkendelse kræver følgende:

  • Hele afdelingen er samlet – afdelingsleder kan være undtaget
  • Alle i afdelingen kan løse opgaven
  • Revisoren vælger én til løsningen
  • Opgaven skal løses inden for 1 minut
  • Ingen brug af Google eller anden form for hjælp

Når præsentationen er fuldført, tildeler revisoren point.

Opgaver og point
Jeres afdeling har mulighed for at løse opgaver inden for 3 områder: 

  • 2 egne opgaver, som I har til rådighed gennem hele forløbet
  • 4 fællesopgaver, som I skal hente én ad gangen 
  • 1 udendørsopgave

Roller og arbejdsform

Tal om jeres kompetencer og interesser og fordel rollerne imellem jer.
Skriv navnene i nedenstående felter.
Tal også om jeres arbejdsform.
Skriv nøgleord til, hvordan I vil arbejde.

Afdelingens opgaver

Der er mulighed for at løse 7 forskellige opgaver gennem regnskabsåret:

  • 2 egne opgaver (190 points)
  • 4 fælles opgaver til deling (135 points)
  • 1 udendørsopgave fx Morse (50 points)

Fællesopgaver til deling

  • En afdeling må kun have én fællesopgave ad gangen
  • For at få en ny fællesopgave, skal afdelingen returnere den de har (enten fordi den er løst eller fordi prioriteringen er en ny opgave)
  • Er en afdeling i besiddelse af en fællesopgave i mere end 10 minutter, kan en anden afdeling kræve den udleveret

Tetraeden

Løsningen giver 20 point.

Saml de 4 ens brikker, så de danner en tetraede. En tretraede er en pyramide med 3 sider:

Mursten

Løsningen giver 25 point.

Læg de 5 mursten, så de danner denne figur:

 

De 4 T’er

Løsningen giver 30 point.

Få de 4 T’er til at ligge fladt i rammen. T’erne må ikke stables eller lappe over hinanden. Vær OBS på at det er den rigtige side af pladen der ligger opad.

Bæverne

Løsningen giver 60 point.

Få de 6 rektangulære brikker med bævere til at passe sammen, sådan at de ligger fladt mellem de 2 kvadratiske plader.

 

Terningen – Ekstraopgave

Løsningen giver 60 point.

OBS! Terningen ligger ikke som standard i kufferterne. Findes på lageret både i Stilling og på Rungstedgaard.

Du kan vælge at tilføje Terningen til spillet, hvis du fx vil øge kapaciteten på opgaverne.

Dan en terning ud af de enkelte træklodser.

Egne opgaver

Gåden

Løsningen giver 30 point.

En mand står med et fotografi i hånden. En anden mand spørger ham: Hvem er manden på billedet?Svaret lyder: “Jeg har hverken brødre eller søstre, men den mands far er min fars søn”

Spørgsmål: Hvem forestiller billedet?

Svaret på gåden er: Billedet forestiller hans søn

Én måde at forklare løsningen på, er at dele sætningen op i 3 dele:

  1. Jeg har hverken brødre eller søstre
  2. Den mands far
  3. Min fars søn

Den første del er information om, at manden med billedet er enebarn, og dermed kan den tredje del kun være ham selv eftersom ‘min fars søn’ kun kan oversættes til ‘mig’. Det betyder, at udsagnet kan forenkles til ”den mands far er mig” eller ”manden på billedets far, er mig” eller ”mandens far er mig”, hvilket i alle tilfælde giver løsningen, at ”billedet forestiller hans søn”.

Det er vigtigt som instruktør at lytte interesseret til afdelingens forklaring og holde fokus på deres svar. Du må gerne slutte af med at spørge: ”Så manden på billedet er?”

Og her skal de så svare ”hans søn”, ellers er svaret ikke korrekt.

Kort sagt er denne opgave mere drilsk end den umiddelbart ser ud, og især da alle i afdelingen skal kende løsningen og kunne forklare den. Her bliver det for alvor vigtigt at skabe forståelse og kommunikere klart til hinanden. Ofte forstår man ikke ting ens, hvilket kan udfordre afdelingen på forskellige perspektiver.

Trafikprop

Løsningen af level 1 giver 10 point
Løsningen af level 2 giver 30 point
Løsningen af level 3 giver 50 point
Løsningen af level 4 giver 70 point
Der kan altså i alt opnås 10 + 30 + 50 + 70 = 160 point på trafikprop.

 

Opgaven er at køre den røde bil ud af udgangen øverst på spillepladen.

Der er 4 levels. Afdelingen bestemmer selv i hvilken rækkefølge, de 4 levels løses, og hvor mange levels, de vælger at løse. De forskellige levels ses på tabletten når de kommer og løser opgaven.

Når opgaven skal godkendes, placeres de små biler i udgangspositionen, og ved at flytte køretøjerne frem og tilbage (ikke springe over), køres den røde bil ud af udgangen.

Udendørs opgave

Morse

Løsningen giver 50 point.

Hvis der er en udendørs opgave med, skal den sættes op. Det er Morse, der er standardøvelsen – et alternativ kan være Leap Frog eller en anden Challenge øvelse. Morse sættes op på samme måde som Team Sudoku, hvor pladerne med ledetråde hænges synligt i et område med fornuftig radius. Clipboards med morsekoden og en kuglepen/blyant gøres klar.

Svaret på morsekoden er:

DK: “Mennesker skaber bevægelse”

ENG: “Unfold the potential of people”

Revision

  • Hele afdelingen er samlet – leder kan være undtaget
  • Alle i afdelingen kan løse opgaven
  • Revisoren vælger én til løsningen ved at slå med den virtuelle terning på tabletten
  • Opgaven skal løses inden for 1 minut for at blive godkendt
  • Revisoren tildeler point ved at trykke på billedet på tabletten
  • Ingen brug af Google eller anden form for hjælp

 

Arrangementsmaterialer

Den nye udgave af In the Zone kører udelukkende på tablet. Det vil sige, at der ikke bruges laminerede ark eller print mere.

Pakkeliste:

  • 1 tablet pr. team
  • 1 trafikprop pr. team
  • 1 sæt med de 4 fællesopgaver (Et sæt passer til 4 teams, har du f.eks. 5 teams skal du medbringe 2 sæt)
  • Blokke
  • Kuglepenne
  • PC til administrationen som har Powerpoint
  • Evt. udendørsopgave – Morse

 

Din PowerPoint præsentation:

PowerPoint: Hvis du skal bruge PowerPoint skal du bruge den adgang til Microsoft Sharepoint, som du har modtaget.
Har du ikke adgang, kontakt da Jesper (26192333) eller Tabitha (29852936)

Kort om de pædagogiske grundprincipper og teorier bagved “RAMMEN”

Spillet er udviklet til at arbejde med udfordringen omkring det at mange virksomheder arbejder i “siloer” uden at se virksomheden som én samlet enhed. Denne udfordring og adfærd sættes lidt på spidsen i dette spil, men det er også det gode ved at arbejde netop i en spilramme, så kan vi implementere nogle Gamificationelementer. Dvs. at man tilsætter spilelementer til ting og aktiviteter, som ikke er spil i sig selv (fx websites eller arbejdsformer) ved at belønne en ønsket brugeradfærd ved at give point eller påvirke gennem brugen af highscorelister og virtuelle penge.

Din introduktion på dagen

Gennemgå PowerPoint

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *