Standard salgstekst om Spot On rammen
Spot On er sund refleksion og sjov konkurrence! Det er et interaktivt spil, hvor teknologi og gamification booster fokus og involvering. Oplevelsen har med sin lange række af praktiske opgaver bred appel. Træd ind i en verden, hvor virkeligheden og det virtuelle univers smelter sammen. De fysiske omgivelser er spillepladen, hvor I agerer brikker i små teams. Jeres tablet viser en lang række spots, der aktiveres ved bevægelse. Under tidspres og i tæt konkurrence med de andre teams skal I hente point ved at knække koder og gætte gåder, svare på spørgsmål og pusle tal, tage billeder og optage videoer og på anden vis klare udfordringer af praktisk og kreativ karakter. Det gælder om at være taktisk og i tæt dialog gennem hele spillet. I må dele viden og vise beslutsomhed. Løsningerne bringer jer ikke kun tættere på mål, men også på hinanden. Det er muligt at øge udbyttet af oplevelsen ved at målrette flere af spillets opgaver mod faglige fokusområder. På den måde bearbejdes områderne aktivt, og vejen fra ord til handling gøres kortere.
Tidsramme
1,5-2 timer
Vi har flere varianter af Spot On – Alle med eget navn
Spot On spilrammen giver næsten uanede muligheder for at skræddersy baner, der underbygger storytelling på den enkelte lokation eller et specifikt emne.
Både kunder og samarbejdspartnere er vilde med det! Nogle baner er låst til en bestemt lokation, andre kan vi flytte rundt med, som vi vil. Hermed et overblik over de faste varianter:
- Spot On (ikke lokationsspecifik)
- Urban Experience Aarhus (Centrum, Aarhus)
- Urban Experience København (Centrum, København)
- Tivolis Sjæl (Tivoli, København)
- I H. C. Andersens fodspor (ODEON, Odense)
- I hælene på Helsingørs historie (Marienlyst Strandhotel, Helsingør)
- Teamwork gennem tid og rum (Koldinghus, Kolding)
- Art Quest (Konventum, Helsingør)
- Viljens Vej (FÆNGSLET, Horsens)
- Let’s Move (Online)
- Finding Atlantis (Online)
Hver bane har sit særlige særpræg i form af:
- Navn
- Salgstekst
- Indhold og udfordringer
- PowerPoint til introduktion
- Tekst på tablet ved spilstart
Følgende baner kræver endvidere print, remedier og/eller teamøvelser:
- I kongernes fodspor
- Spot On Konventum
- Viljens Vej
- Årets bedste julequiz
Vær helt skarp på, hvilken spilramme, du har med at gøre, og hav altid det rette arrangementsmateriale med, find det nederst her på siden.
Spørgsmål til indhold og teknik: Jesper Christiansen på jesper@coastzone.dk
Spørgsmål til arrangementsmateriale: Joan Nielsen på joan@coastzone.dk
Før dit første Spot On
Spot On er en ramme, hvor de forskellige teams bevæger sig rundt efter et kort på en tablet. På kortet er en lang række punkter med pointgivende opgaver, som de kan vælge at besøge. Disse punkter har et geo-fence; et område, der aktiveres på tabletten, når teamet fysisk træder ind i det. Opgaverne kan være multiple choices, multiple answers, tekst, tal, billeder, ingen svar, video, activity station, super power, argumented photo.
De enkelte teams vil som oftest være selvkørende gennem spillet og bevæge sig rundt i området uden vores indblanden. Det er dog kursuslederens og instruktørenes opgave at være synlige gennem hele spillet, så de teams, der måtte have brug for vores hjælp, får den.
Alternativt må de ringe efter hjælp.
Rollen som instruktør
Før arrangement
Alle tablets klargøres. Der skal søges efter den nyeste version af LoQuiz app’en, enten i Google Play Market eller AppStore. Herefter loades eventet på alle enheder. Kursusleder har username og password. Når alt er klart, hjælper instruktører med at fordele tablets til teams og igangsætte spillet.
Se link til app her: https://play.google.com/store/apps/details?id=ee.loquiz
Under arrangement
Det er instruktørens opgave at være synlig i området. Hav gerne et testspil kørende på din telefon eller på en ekstra tablet (husk at det skal være et testspil), så kan du følge med i de forskellige teams placering.
Ved activity station, altså en bemandet post, vil teamet møde én af os fra CoastZone. Vi igangsætter den opgave, som teamet skal løse.
Kodeordet ved godkendelse af teamopgaven ved en Activity Station er “team”.
Når spillet er slut får kursisterne en besked på deres tablet, om at de skal aflevere tabletten til en CoastZone instruktør.
Du skal som instruktør indtaste kodeordet “cz”.
Efter arrangement
Alle tablets indsamles, slukkes og aftørres, inden de lægges på plads i kufferten. Det er vigtigt, at de placeres skærm mod skærm, så risikoen for skade under transport minimeres.
Her man flere end én kuffert med, er det vigtigt at de bliver talt op, og pakket ned i den rigtige kuffert.
Rollen som kursusleder
Før arrangement
Du skal have en bruger på creator.loquiz.com Hvis du ikke har en bruger, så tag fat i Jesper (tlf. 26 19 23 33), som opretter dig. Du vælger selv koden, så vælg én, du kan huske.
Inde i systemet kan du øverst oppe se den sorte bjælke med Tasks & Games. Det er under Games, at du finder username og password, som skal bruges til at logge enhederne ind.
Det blå Results er et link, som sender dig til resultatsiden, hvor du kan se en oversigt over stillingen mm.
Se filmen nedenfor, også for at lære hvordan du sikre det er dit mobil telefonnummer som kursisterne ser på deres tablet.
Du er velkommen til at teste banen på forhånd, så du kan blive tryg ved at alt fungerer som det skal. Åben LoQuiz appen på en tablet og log ind her med med samme log ind oplysninger som du bruger når du logger ind på pro.loquiz.com.
Activity station
Skal I have en team challenge undervejs i spillet, så se følgende video.
Husk den kan være tilføjet på forhånd, men tjek altid at punktet er placeret på ønskede lokation.
Husk at tjekke din sluttid før I starter
Under arrangement
Det er vigtigt, at du og dine (eventuelle) instruktører er synlige for deltagerne i området, specielt i starten, hvor alle skal blive fortrolige med spillet. Er du alene, kan det være svært at gå rundt til alle teams, men du kan følge deres placering på kortet.
Hvis du har instruktør med, som ikke står for en opgave, så sørg for, at de går rundt og kan hjælpe til.
Du kan følge med i resultatet, se hvor de enkelte teams er og sende dem chatbeskeder. Du har det fulde overblik fra computeren/tabletten. Det giver dig mulighed for at være forberedt, når et team nærmer sig slut flaget. Hvis der opstår problemer under eventet, så sidder der nogen, der kan hjælpe dig:
Brug for hjælp? Ring til Akuttelefonen på tlf. 93 39 34 93.
Se videoen nedenfor for at lære; hvordan du tilgår resultater og hvordan du fx. kan tilføje bonus point til teams
Skal du ændre noget imens spillet er igang:
Det lille tandhjul nederst i venstre side er din ven, hvis du bliver nødt til at lave ændringer i spillet undervejs, enten fordi du opdager et forkert spørgsmål eller en gal placering. Her kan du altså ændre i det igangværende event og derefter skubbe ændringerne ud til de enheder, der spiller med.
Efter arrangement
Som afslutning på spillet kan du alt efter mulighederne vise billeder på storskærm eller give dem resultatet. Undgå at bruge LoQuiz siden til at vise resultater, da der skal være CoastZone logo på. Brug derfor denne template (link) og kopier resultatet ind. Gem som PDF.
Det tager ikke mere end 5 minutter at gøre den klar – det ser lækkert ud og du sikrer, at vi står skarpt i hukommelsen, når du efterfølgende sender den ud sammen med billederne fra spillet.
Billederne skal downloades og derefter skal filnavnet ændres, så LoQuiz erstattes med kundens firmanavn. For det meste kan billederne sendes i en mail, men nogle gange er det nødvendigt at sende over et par gange eller bruge wetransfer.com.
Arrangementsmaterialer
Her er links til de materialer, du skal bruge. Ved at klikke på dem, åbnes de i en ny fane.
PowerPoints
PowerPoint: Hvis du skal bruge PowerPoint skal du bruge den adgang til Microsoft Sharepoint, som du har modtaget.
Har du ikke adgang, kontakt da Jesper (26192333) eller Tabitha (29852936)
Baner uden PowerPoint til introduktion
Disse baner introduceres anderledes end dem ovenfor:
- Teamwork gennem tid og rum: Præsenteres via et oversigtskort og tablet. VIGTIGT: Link til fuld beskrivelse og øvrigt materiale
- Spot på søerne: Præsenteres på tablet. VIGTIGT: Da denne bane er på vand og ikke land, kan deltagerne ikke selv vælge rute. Opgaverne toner i stedet frem på skærmen, når der sejles gennem det aktive spot. Husk derfor at medbringe en ekstra tablet til skipper, så han sørger for at sejle gennem alle spots. Log ham ind som tester i stedet for spiller, så hans point ikke indgår i resultater (og vi ikke betaler for et ekstra team).
Specielt ift. Clue Game
Se praktiske videoer her: Video
Forslag til KL forberedelse i KBH (evt. Århus /Odense)
Det er altid godt med minimum en cykel til rådighed (evt. flere afhængig af arrangementets størrelse) i hvert fald i KBH, såfremt der skal skiftes tablet el. lign.
Så input til KL – hør om/hvem der har cykel med..
Jeg har bedt nogle hold om at skrive deres telefonnummer under deltagere. På den måde kan man ringe til dem hvis de er helt forkert på den eller for sent på den. Brugte det bl.a ved GoBoat og tivolis sjæl