Viljens Vej bringer jer helt tæt på fortidens opfindsomhed, finurlige hændelser og tragiske fakta fra livet i fangenskab. Gennem mere end 150 år hjemsøgte drømmen om frihed tugthusets indsatte dag og nat, og de havde evigheder til at udtænke den geniale flugt. Nu er det jeres tur! Hvordan vil I bryde tidens lænker i dette enestående udendørs escape room? I arbejder i små teams og har med en tablet i hånden et virtuelt kort over fængselsområdet. GPS-aktiverede historier og opgaver toner frem på skærmen, når I krydser ét af fortidens gerningssteder. Rigtige løsninger kaster både point og ledetråde af sig. Bring alle kompetencer i spil og få øje på endnu flere af de vigtige detaljer. Måske skal I bryde en kryptisk kode for at få adgang til nøglekort eller mobiltelefon? Gennemføre en praktisk teamøvelse eller gøre fange nr. 1642 kunsten efter med et 6,5 meter langt spring fra taget? Pusle ord eller tal for at få fingre i Lorentzens hjemmelavede nøgle eller andet nyttigt værktøj til den underjordiske flugt? Uret tikker, og I må handle!

 

Forløb

 

Tidsramme

1-3 timer

 

Før dit første Viljens Vej

Viljens Vej er en udvidet udgave af Spot On rammen, hvor historiefortælling og teamopgaver ender ud i et flugtforsøg fra FÆNGSLET. Det er inspireret af Escape Room konceptet; altså idéen om at løse opgaver og knække koder for at komme ud af et rum på tid. Her er FÆNGSLET det outdoor Escape Room.

Rammen forløber som en konkurrence mellem mindre teams, hvor det gælder om at hente point og finde den rette vej ud af FÆNGSLET. Vinderteamet findes blandt de teams, der lykkes med flugten OG har flest point.

 

Rollen som instruktør

Det forløber stort det som et klassisk Spot On, så læs Rollen som instruktør under den generelle Spot On ramme. Det kan også være en god idé at læse det øvrige arrangementmateriale, som du finder i bunden af siden her. Det kan give en rigtig god baggrundsinformation om konceptet og hvad der kommer til at foregå undervejs.

I Viljens Vej er der desuden remedier i området, som deltagerne skal bruge for at finde flugtveje. Den første halve time bruger deltagerne uden for fængselsmurene, hvor de finder klassiske spot-on punkter i området og løser opgaverne. Efter 30 minutter (eller når de har opnået 100 point), så kommer de hen til indgangen og får udleveret blok, kuglepen, kodebryder, oversigtskort og eventuelt en lommelygte. Dette er startskuddet til deres jagt på flugtruterne.

Det kan som instruktør være en god idé at være i nærheden af kasserne i busken (eller i hjørnet af fængselsgården), hvor låsene kan drille lidt. Når deltagerne kommer til kasserne første gang, kender de ikke kombinationen, men må videre ud og finde den, før de vender retur og kan åbne kassen. Hvis teamet ikke kan bryde ud af fængslet endnu, så send dem ud for at undersøge flere mulige flugtruter – der kunne jo være én, der var bedre…

 

Rollen som kursusleder

Læs Vejledning til kursusleder og Overblik over flugtruter grundigt – under Arrangementsmaterialer nederst.

Overordnet skal du, som kursusleder, sørge for at sætte banen rigtigt op og være opmærksom på, om begge baner (Bane A og B) skal i spil. Hvis der er flere hold, kan det være en fin idé, at tage begge baner i brug, så teams bliver fordelt på forskellige ruter. Husk så at logge dine tablets ind på forskellige ruter. Det er en god idé at komme i god tid for at kunne gå banerne grundigt igennem. Inden arrangementsstart skal du selvfølgelig sørge for at have givet dine instruktører en god briefing af dagen og have sat dem lidt ind i hvad konceptet handler om så de er skarpe på opgaven. Det er fint at de går lidt rundt og holder øje med deltagerne og måske opholder sig mest i fængselsgården, hvis låsene skulle drille på de skjulte kasser.

Arrangementsmaterialer

PowerPoint: Dansk Engelsk

Grej: Kassen med remedier står på kontoret i Stilling

Vejledning til kursusleder: Dansk

 

Ændring af tidspunkt – For øvede KL’er

Når der skal ændres tidspunkt på en Viljens Vej, er der lidt flere steder det skal gøres og det er derfor vigtigt du føler dig tryg i hvordan. Så se ovenstående video inden du tager på arrangement og brug nedenstående step-by-step når der skal ændres.

For at gøre forståelse lettere, så er de tidspunkter I vil se nedenfor være lavet udfra et arrangement der er fra 10-12.
Hel standard er at Viljens Vej tager 2 timer, så er der 15min til intro + 30 min. til fase 1 + 60 min. til fase 2 + 15 min. til afrunding.
Ved 1,5 time anbefales: 10 min. til intro + 25 min. til fase 1 + 45 min. til fase 2 + 10 min. til afrunding.

Programmet ser altså ud således, ved 2 timer, 10-12:

10.00 – Velkomst og introduktion
10.15 – Start på fase 1
10.43 – 2 minute warning, fase 2 starter om 2 minutter! – besked popper op
10.45 – Fase 1 er slut og I skal nu bevæge jer til hovedindgangen så fase 2 kan begynde
11.35 – Vagten er væk, I har nu 10 minutter til at flygte – besked popper op
11.40 – 5 minutter tilbage, tag et billede – Opgave popper op
11.45 – Tiden er gået – Tid til afrunding

Step by step til ændring af tider og deres betydning:

Vær OBS på, at ændre du tidspunkt efter tablets er logget ind, skal de logges ud og ind igen, ellers har de ikke fået opdateringen!
Er spillerne allerede i gang når du ændre tiderne, så skal du pushe ændringerne – Jo før jo bedre, gør du det for sent, risikere du at ikke alle teams får opdateringen!

  1. For at ændre i tidspunkter går du ind for at “edit game” som du plejer.
  2. Når du har trykket edit game vælger du “rules” (markeret med rød). Herefter zoomer du ind på de øverste blokke (markeret med grøn) – Det er meget vigtigt du ikke flytter rundt på noget!!!
  3. Her er der 4 steder du kan ændre tidspunkt
    Rød = den besked der popper op hos deltagerne 2 minutter før fase 1 slutter og de skal indenfor murene.
    Grøn = I har nået 100 point før de 30 min., gå hen til hovedindgangen og find en instruktør (meget vigtigt at grøn og orange tid er ens!)
    Orange = De 30 minutter er gået, gå hen til hovedindgange og find en instruktør (meget vigtigt at grøn og orange tid er ens!)
    Lilla = 5 minutter tilbage, tag et billede
  4. Nede i bunden af regel siden er der et sidste tidspunkt der skal rettes. Dette tidspunkt er beskeden der siger vagten er væk og skal sættes til 10 min. før tiden slutter.
  5. Til slut skal du ind under “configuration” og ændre tiden som du plejer.
  6. Du kan nu gemme og de nye tidspunkter er oprettet!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *