I Turn The Drum bliver de enkelte teams udfordret på kommunikation, strategi og beslutninger.

Ganske enkelt skal de have 3 på stribe, MEN de skal få det før det andet team.

Det er altså en direkte head-to-head duel.

 

Opgaven

Turn The Drum foregår som en head-to-head duel mellem alle teams. 2 teams dyster mod hinanden. Der er opstillet et klassisk 3×3 kryds og bolle felt.

De 2 teams stiller sig klar bag startstregen. Når starten går, har de maks. 4 minutter til at få 3 på stribe. Det team, der først får 3 på stribe, vinder.

Man må ikke røre jorden, og teamet skal derfor bevæge sig ved at gå på klodserne og lave en slags gangbro til sig selv.

Er der én, der rammer jorden, skal personen tage en klods og gå ned bag startstregen og vente på at blive hentet.

Får ingen 3 på stribe inden for de 4 minutter, ender duellen uafgjort.

Har man 2 teams, kan de dyste flere gange mod hinanden.

Har man 3 teams til en bane, kan man lave duel mellem 2 teams, imens det 3. team kigger, hepper og planlægger. Derefter kan de dyste mod ét af de 2 teams, så alle møder alle.

 

Opstilling


Der skal laves en 3×3 kryds og bolle bane på ca. 5×5 meter.

Der skal være en startstreg 5 meter fra kanten af feltet.

Hvert team får 3 klodser med enten sort eller rød markering. Derudover har de neutrale klodser, svarende til antallet af deltagere på teamet, minus 2.

Teamet starter med alle deres neutrale klodser plus én af deres røde eller sorte klodser. Altså, hvis der er 6 på teamet, starter de med 4 neutrale klodser plus 1 sort eller rød klods. De resterende 2 røde eller sorte klodser fordeles rundt om 3×3 banen, én bag ved feltet og en på den modsatte side af feltet, så de skal krydse hinanden. Klodserne lægges ca. 2 meter fra siden.

 

Regler

  • Man må kun bevæge sig ved at gå på klodser, man må ikke træde på jorden
  • Rammer man jorden, SKAL man tage en klods med og stille sig ved start
  • Det er kun de røde og sorte klodser, der kan bruges til 3 på stribe – de neutrale klodser er kun til at gå på
  • En klods tæller kun til de 3 på stribe, hvis der står én på den (stadig med reglen om, at det skal være en rød eller sort)
  • Man kan ikke stjæle det andet teams klods ved at stille sig på en tom, men er der et felt med en tom rød klods, kan sort godt lægge en sort klods med en person på og dermed få feltet
  • Teamet behøver ikke gå sammen – der må gerne være 3, der går én vej og 3, der går en anden vej. Alle skal dog være med.

 

Stemmer

Her er der flere variationer – vælg den, der passer bedst til dit arrangement

  1. Man får 1 stemme (bold) pr. point, 2 point for sejr, 1 point for uafgjort og 0 points for nederlag
  2. Teamet med flest point får 5 stemmer (bolde), team nummer 2 får 4 point osv.

 

Udstyr

Pr. bane

  • Minestrimmel til bane og startstreg
  • 10 søm/pløkker
  • 3 sorte klodser
  • 3 røde klodser
  • 10 neutrale klodser

 

Rollen som instruktør

Vær tydelig i din introduktion til øvelsen, og sørg for, at deltagerne overholder reglerne og passer på hinanden undervejs.

Som instruktør får du ansvaret for en bane og dermed for at starte de to teams samt give point og stemmer.

 

Sikkerhed

Hvis det regner, kan blokkene være glatte, ligesom underlaget kan være det (fx hvis I er på en græsplæne). Lad være med at hoppe op på ryggen af hinanden, men tag det stille og roligt – tag jeres forholdsregler. Sørg for at hjælpe hinanden til god balance, så I ikke vælter og vær sikker på, at I har foden godt placeret på blokken, når I overfører vægten dertil, så vi undgår forstuvede ankler ved at træde forkert på blokken.